Lumoava verkkokauppa
Lumoavan kaunis verkkokauppa

Tags:

#Verkkokauppa, #Drupal, #responsiivisuus, #Sovelluskehitys, CRM, ERP, #Integraatiot, #maksurajapinta, #toimitusrajapinnat

Tiivistelmä:

Lumoava tuo yhteen suomalaisen muotoilun ja koruvalmistuksen. Maamme huippusuunnittelijoiden toteuttama design sai arvoisensa verkkokaupan Brave Digitalin, AD Kiivin ja Lumoavan korubrändin yhteistyön tuloksena. Verkkokauppatoiminnallisuudet rakennettiin suoraan verkkosivuston sisälle, ERP-rajapintoja hyödyntäen.

Haaste:

Luoda tyylikäs ja käytettävä web-sivusto verkkokauppatoiminnallisuudella ja jälleenmyyjät huomioon ottaen.


Ratkaisu:

Kehitettiin näyttävästi korumallit esittelevä ja visuaalisesti kaunis verkkopalvelu, jossa verkkokauppatoiminnallisuudet rakennettiin suoraan verkkosivuston sisälle. Kaikki sivuston kuvat ja tuotetiedot haetaan ERP:stä samoin kuin kaikki verkkotilaukset välitetään suoraan toiminnanohjausjärjestelmään rajapinnan kautta. Näin toteutettiin suoraviivaisella mallilla verkkokauppa ilman tarvetta erilliselle verkkokauppa-alustalle.

Tulokset:

  • Kaunis ja käytettävä verkkokauppa vie Luomavan designia asiakkaille sijainnista riippumatta ja jälleenmyyjiä tukien.
  • Lumoava pääsee keskittymään tuotteidensa suunnitteluun ja markkinointiin verkkosivuston kanavan tukiessa korumyyntiä.
  • Suhteet jälleenmyyjiin pysyivät hyvinä, sillä heidät huomioivassa toteutusmallissa paketit kulkevat myymälöiden kautta, asiakkaan sijaitessa lähellä.

Toteutuksen laajempi kuvaus:

Lumoava yhdistää suomalaisen koru- ja design-osaamisen. Yrityksen brändi on kovassa nousussa, sillä joukko suomalaisen muotoilun kärkinimiä Eero Aarniosta Eelis Aleksiin on muotoillut visionsa kauniiksi koruiksi ja antanut samalla kasvonsa Lumoavan brändille.

Lumoavan menestys ei siis jää kiinni muotoilun osaamisesta tai suunnittelijoiden tunnettavuudesta. Lumoavan liiketoiminta vaati kuitenkin myös brändin arvoista verkkosivustoa, jossa designin lisäksi myös prosessit ovat timanttisia.

Korkean käytettävyyden ja visuaalisen näyttävyyden lisäksi vaatimuksena oli verkkokauppatoiminnallisuuksien rakentaminen verkkosivuston sisälle. Toteutuksessa päädyttiin suoraviivaiseen ratkaisuun, jossa verkkokauppa rakennettiin suoraan sivuston sisälle ilman erillistä verkkokauppa-alustaa.

“Saimme idean yksinkertaisesta toteutusmallista, jossa kaikki kuvat ja tuotetiedot haetaan suoraan ERP:stä ja tilaustiedot viedään ERP:iin rajapinnan kautta. Näin ollen ei ollut tarvetta erilliselle verkkokauppajärjestelmälle. Ainoat asiat jotka tarvittiin, olivat verkosta ostamisen mahdollistavat painikkeet, sekä maksamisen ja logistiikan rajapinnat.

Yleensä verkkokaupoissa tuote lisätään koriin ja sitten syötetään muut tiedot, eli prosessissa on monta vaihetta. Tätä voisi kutsua suomalaisen verkkokaupan perisynniksi. Tällä kertaa ostaminen on suunniteltu hyvin suoraviivaisesti ja asiakkaan voi ohjata esimerkiksi mainoksella tuotesivulle, missä korun voi maksaa suoraan”, Jukka Leino Brave Digitalista kuvaa toteutusmallia.

Oman vaatimuksensa Lumoavan verkkokaupalle asetti se, että korubisnes pyörii useiden jälleenmyyjien kautta ja suhteet kauppiaisiin täytyy pitää hyvinä.

Myös Lumoavalla on paljon jälleenmyyjiä yhteistyöverkostossaan ja heidät haluttiin huomioida uuden myyntikanavan toteutuksessa. Näin päädyttiin ratkaisuun, jossa verkkokauppojen tilaukset toimitetaan aina lähimmälle korukauppiaalle, josta kuluttaja sitten noutaa toimituksen. Jos asiakkaan lähistöllä ei sijaitse jälleenmyyjää, saa paketin tilattua myös suoraan kotiin.

Lumoavan  verkkokauppa toteutettiin Drupal-julkaisujärjestelmällä, joka sisältää paljon hyödynnettäviä komponentteja ja vastaa hyvin myös mahdollisiin tulevaisuudessa herääviin tarpeisiin. Teknisen toteutuksen lisäksi verkkokaupan fyysiset prosessit testattiin yhteistyössä ennen palvelun julkaisua.